biglogo archivum

2016. október 7-én, a Larus Rendezvényközpont / 1124 Budapest, Csörsz utca 18/b adott otthont a Magyar Mérnöki Kamara által szervezett „VIA CARPATHIA KONFERENCIÁ”-nak.

A reggel 10.00 órakor kezdődő konferenciát Barsiné Pataky Etelka, a Magyar Mérnöki Kamara elnöke, Nyiri Szabolcs, a Magyar Út- és Vasútügyi Társaság elnöke valamint Dr. Tóth János, a Közlekedéstudományi Egyesület főtitkára köszöntötte.
A megnyitó előadások között Vitályos Eszter az európai uniós fejlesztésekért felelős államtitkár (Miniszterelnökség) ”Via Carpathia”, az EU keleti régióit összekötő útvonal – V4 kezdeményezés címen tartotta prezentációját, majd Tomasz Piotr Poręba, az Európai Parlament Közlekedési- és Idegenforgalmi Bizottságának alelnöke A „Via Carpathia” jelentősége és kapcsolódása az európai közlekedési hálózatokhoz elnevezésű, angol nyelvű video klipes hozzászólására került sor.
A kávészünet után az 1. Geostratégiai- és gazdaságpolitikai kérdések elnevezésű szekció ülésére került sor. Kiss-Parciu Péter helyettes államtitkár (Külgazdasági és Külügyminisztérium) köszöntője után Orbán Máté Julianna, a Via Carpatia EGTC igazgatója „Milyen előnyökkel jár általában egy észak-déli összeköttetés az EU keleti határán?” című megnyitó előadására került sor. Őt Felméry Zoltán, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Stratégiai Védelmi Kutató Központ tudományos munkatársa követte „Az útvonal biztonságpolitikai jelentősége” című előadásával. Ocskay Gyula, a Határon Átnyúló Kezdeményezések Közép-Európai Segítő Szolgálata (CESCI) főtitkára „Az útvonal gazdaságpolitikai jelentőségé”-ről, míg Prof. Dr. Jármai Károly, a Miskolci Egyetem stratégiai- és fejlesztési rektor-helyettese az útvonal EU keleti régiójában a tudáspotenciál összekötésében betöltött jelentőségéről beszélt.
Az ebédszünetet követően a 2. Közlekedéspolitikai kérdések szekciót, melyet Dr. Mosóczi Lászlónak, a közlekedésért felelős helyettes államtitkárnak kellett volna vezetnie, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium képviselője nyitotta meg. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Közúti Projektek Osztálya részéről Békefi Edina főosztályvezető „Hatékony, fenntartható és integrált észak-déli közlekedési útvonal kialakítása, kapcsolatok az európai és a nemzeti hálózatokkal” előadása majd Michal Halabica, a Szlovák Köztársaság Közlekedési, Építésügyi és Regionális Fejlesztési Minisztérium közúti közlekedésért felelős helyettes államtitkára „A Via Carpathia szlovák szakaszainak előkészítettsége, a kiépítés állása” című előadása következett. Őket Jarosław Waszkiewicz, a Lengyel Köztársaság Infrastruktúra és Építésügyi Minisztérium, Közúti Közlekedés Osztály főosztályvezetője követte „A Via Carpathia lengyelországi szakaszainak előkészítettsége: hiányzó szakaszok, szűk keresztmetszetek, ütemezett kiépítés” című előadásával. A szekció végén Lakits György, az Utiber Közúti Beruházó Kft. ügyvezető igazgatója a Magyar Mérnöki Kamara Közlekedési Tagozatának elnöke „A Via Carpathia magyarországi szakaszainak előkészítettsége” című beszámolójára került sor.
Az előadássorozat végén a 3. Műszaki fejlesztési feladatok és kapcsolódó szolgáltatások elnevezésű szekcióra került sor Perjés Tamás szakértő, a TRENECON Kft. műszaki igazgatója (Magyar Mérnöki Kamara) elnöklete alatt. Dr. Karmazin György, a BI-KA Logisztikai Kft. alapító tulajdonosa „Hatékony és gazdaságos teherszállítás”, majd a Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság (MLBKT) részéről Mondovics János „Logisztikai lehetőségek” előadására végül a DHL Freight Magyarország Kft. részéről Debreczeni Zoltán biztonság és infrastruktúraigazgató „A nemzetközi és magas szolgáltatást nyújtó szállítási folyosó üzemeltetése” című előadására került sor.
A rendezvény fővédnökei Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter valamint Dr. Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszter voltak. Védnök Wáberer György, a magyar logisztikai ágazat fejlesztéséért felelős Miniszterelnöki megbízottja volt.
A 3300 kilométeres Via Carpatia északon a Balti-, délen az Égei- és a Fekete-tengerhez biztosítana autópályás, illetve gyorsforgalmi kapcsolatot. A 340 kilométeres magyar szakasz a Kassa-Miskolc-Debrecen-Nagyvárad útvonalat követné, a résztvevő nyolc ország 2026-ig szeretné befejezni az összesen 3300 kilométert érintő projektet.
Korábban a Via Carpatia szándéknyilatkozatát a nyolc résztvevő ország képviselői írták alá Varsóban. A találkozón Litvánia, Lengyelország, Ukrajna, Szlovákia, Magyarország, Románia, Bulgária és Törökország közlekedési és fejlesztési ügyekben illetékes tárcáinak képviselői vettek részt. Magyarországot Mernyei Ákos Péter, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium európai uniós és nemzetközi kapcsolatokért felelős helyettes államtitkára képviselte. A tárgyalásokon megfigyelőként részt vett Csehország képviselője is.
A mintegy 3300 kilométeres Via Carpatia nyolc országon haladna át a transzeurópai közlekedési hálózat (TEN-T) részeként, és 340 kilométeres magyarországi szakasza lenne, mely Miskolcot és Debrecent is érintené.
Lengyelországban jelenleg a közlekedési folyosónak a kelet-lengyelországi Lublin és Rzeszów városokat összekötő, mintegy 140 kilométeres szakasza épül, és készen van két másik, néhány kilométernyi szakasz is. A Via Carpatia lengyelországi része mintegy 680 kilométert tenne ki. Az útvonal magyar szakasza a határtól Miskolcon és Debrecenen át vezetne a román határhoz. A szlovák rész Kassát és Eperjest érintené és Barwineknél lépné át a lengyel határt.
A Konferencián többek között részt vett Buskó András, az Országos Lengyel Önkormányzat Kulturális, Ifjúsági és Sport Bizottságának tagja is.
POLAKIA MAGAZIN

                  

Kapcsolat

Országos Lengyel Önkormányzat
1102 Budapest, Állomás u. 10.
tel: 36-1/261-1798, 36-1/260-7298
fax: 36-1/909-28-56
e-mail: olko@polonia.hu 

OLÖ Intézmények
LMH  |  LNONI  |  LKIésM

Lengyel szószóló

Dr. Rónayné Słaba Ewa
Lengyel Nemzetiségi Szószólói Iroda
1055 Budapest, Kossuth Lajos tér 1-3.

 

Lap teteje