biglogo archivum

A " Polonia Węgierska” hű olvasói biztos emlékeznek arra, hogy tavasszal a PW-ban megkelent egy cikk az Erasmus + projektről, amelyet „Különféle kultúrák – egy identitás!” címen az Európai Unió társfinanszíroz; ennek a projektnek köszönhetően vendégül láthattunk egy litván polóniai és egy lengyel csoportot.

Az egy hét alatt igyekeztünk megmutatni a fiataloknak a történelmi helyszíneinket és társadalmi életünket művészeti és kulturális aspektusban abban a testvér országban, amely Magyarország. A bemutató sikerült, ugyanis mosolygó arcokat láttunk, mikor elutazni készültek a diákok; megígérték nekünk, hogy még visszatérnek Magyarországra. A programnak és az illemtani szabályoknak megfelelően november 19-én elutaztunk (8 tanuló és 1 kísérő) Litvániába egy viszontlátogatásra. Minden út Varsóba vezet; ide vonattal érkeztünk ugyanis, onnan pedig autóbusszal utaztunk tovább Vilniusba – egyesek már a pesti indulás óta ismerték egymást, öröm volt látni mindezt és részt venni a spontán szervezett találkozókban. Aki ismerte a másikat, az ismerte, aki nem, az pedig összeismerkedett a többiekkel. Az út gyorsan elment mellettünk, csodás színes őszi erdőket láttunk és nagyon kellemesen elbeszélgettünk; így érkeztünk meg Vilniusba. Vasárnap este volt ugyan, de Iwona asszony és Piotr úr – akik vilniusi lengyel gimnáziumi tanárok, egyben a projekt litván koordinátorai – az előtt a Lengyel Kultúra Háza előtt köszöntöttek minket, amely a szálláshelyünk volt. Nem, nem és nem; nem foglaltuk el egyből a szálláshelyünket, hanem a buszban átült hosszú órák után erős léptekkel Vilnius belvárosába mentünk és az Isteni Irgalmasság Templomában hálát adtunk Istennek, hogy épségben megérkeztünk. A templomban láthattuk azt az első képet, amely Faustina nővér útmutatásai alapján készült. Csend és imádság. Visszaérkezésünkkor ízletes vacsora és komfortos szobák vártak minket.

A nagyszerűen összeállított napi program (köszönet érte Iwona, Alina és Agnieszka asszonyoknak és Piotr úrnak, akik nagyban hozzájárultak az összeállításához!) a következő képpen alakult: délelőtt iskolai tanításon vettek részt a tanulók egyszer az egyik, később a másik gimnáziumban (II. János Pál és A. Mickiewicz nevét viselő intézmények), ahol érintőlegesen egy projekt-címadó történelemórán és egy matematika órán vettek részt; az órákon három nemzet tanulói voltak jelen: lengyelek, magyarok és litvánok, később ízletes ebédet ettek a helyi étkezőben – amely alatt az itteni finom körte kompótot is megízlelhették, ezután pedig együtt látogatták meg Vilnius városának és környékének a nevezetességeit. Voltunk Jasiunaiban, a Baliński család kastélyában és Paulavosi Köztársaságban, ahol Kazimierz úr vezetett körbe minket, aki mindent tudott a témában, de lehet, hogy még többet is! Grażyna asszony egy érdekes beszámoló keretében vezetett körbe minket az Óvárosban, imádkoztunk az Ostrobramai Szűzanya képmásánál, eljutottunk a Három Kereszt Hegyére és a Gedymin-toronyhoz, amely nem egészen függőlegesen áll. Jártunk abban a házban is, ahol Adam Mickiewicz lakott. Rendkívüli élményt jelentett a szimbólikus jelentőségű és csodálatos Rasos-temetőben sétálni, ahol a csendben és elmélkedésben töltöttük perceinket Maria Piłsudska sírjánál, amelyen a következő felirat olvasható: „A fiú anyja és szíve”. Sok más lengyel híresség is itt lelt örök nyugodalmat. Részt vettünk egy helyi vetélkedőn is – ez Wiktor úr „szakterülete” , aki érdekes feladatokat készített elő, amelyek Vilnius történelmét és nevezetességeit hivatottak közelebb hozni. A kísérőknek szóló játékot Alina asszony vezette, a tanulók és a kísérők ösvényei pedig sok helyen összefonódtak és láttuk, hogy mindenki milyen precizitással igyekszik elvégezni a soron következő feladatot.  A játék Vilnius ismert és ismeretlen részein keresztül vezetett minket, érintette az Óvárost, az Egyetemet, Konrád celáját stb. Fontos megemlíteni a Litván Parlamentben a képviselő úrnál tett látogatást, a Trakaiba tett látogatást – amely egy igazi csoda, a karaimi kibinait – amelyet ebédre ettünk (aki kíváncsi, nézzen utána az interneten) és a Syrokomlai Múzeum adventi műhelyeit, ahol mint kiderült , nem is olyan egyszerű a gyapjú feltekerése. Nem győzöm felsorolni mindazon intellektuális attrakciót, amelyekben a szervezők jóvoltából részünk volt. Dícséret és köszönet nekik ezért! Nem csak a szervezésért – hanem a vendéglátásért, a jóságért, a mosolyért és a türelemért. Nagyon okosan és értékesen megszervezett teljesen tartalmas utunk volt! Volt idő a tanulásra, az ismerkedésre, de ami a legfontosabb, hogy volt idő a közös identitás és a mi egyetlen lengyel identitásunk felfedezésére! Köszönjük!

Alina Papiewska-Csapó – Lengyel Nyelvoktató Nemzetiségi Iskola

Kapcsolat

Országos Lengyel Önkormányzat
1102 Budapest, Állomás u. 10.
tel: 36-1/261-1798, 36-1/260-7298
fax: 36-1/909-28-56
e-mail: olko@polonia.hu

OLÖ Intézmények
LMH  |  LNONI  |  LKIésM

Lengyel szószóló

Dr. Rónayné Słaba Ewa
Lengyel Nemzetiségi Szószólói Iroda
1055 Budapest, Kossuth Lajos tér 1-3.